Inloopspreekuur

Tijdens het inloopspreekuur biedt Steunpunt Migranten Leiden laagdrempelige service en hulp, waarbij cliënten informatie en advies krijgen, worden doorverwezen of begeleid. Er zijn drie mogelijke communicatiekanalen met het inloopspreekuur: e-mail, telefoon of WhatsApp.

Inloopstreekuur

De hulp die wij migranten bieden tijdens het spreekuur is met een brede blik, waarbij wij ons inspannen om de vragen of worstelingen van iedere bezoeker in zijn specifieke situatie te begrijpen. Na elk bezoek nemen wij de tijd om voor hen de meest efficiënte oplossing te vinden. De meeste migranten kampen met stapels brieven, lopen tegen administratieve muren aan of kampen met eenzaamheid. In veel gevallen maken vertalingen van juridische concepten en uitdrukkingen deel uit van het proces.

De onderwerpen die tijdens het inloopspreekuur aan bod komen, hebben vaak te maken met armoedeproblematiek, vraagstukken rondom werkloosheid en de achterstanden die migrantengroepen ervaren op de arbeidsmarkt. Daarnaast worden er vaak vragen gesteld over de woningnood en ongezonde woonsituaties in woningen (bijvoorbeeld gezinnen met 5 of 6 kinderen die in een te klein appartement wonen). Toenemende financiële problemen door prijsstijgingen, belastingen, zorgverzekeringen en eigen risicoregelingen, snelle betrokkenheid van incassobureaus, strenge regels voor het aanvragen van uitkeringen, maar ook COVID-19 omstandigheden zijn hiervan de oorzaak.

Het inloopspreekuur fungeert tevens als spiegel die alle sociale, culturele, economische en politieke problemen in onze samenleving blootlegt. LSM zal problemen en vertragingen of stagnaties in welk deel van de samenleving dan ook blijven signaleren en rapporteren. Op deze manier ondersteunt LSM niet alleen de migranten, maar ook het algemeen belang.

Door de uitgebreide sociaal-juridische kennis die zij via medewerkers en vrijwilligers bezit, richt LSM zich op het middelpunt van het Leidse sociale leven. Dit betekent dat cliënten die moeite hebben met taal vaak worden verwezen naar het inloopspreekuur van onze stichting. Ook groepen met specifieke behoeften zoals ouderen of mensen met een beperking zijn welkom op het inloopspreekuur; Mensen met een migrantenachtergrond die eenzaamheid ervaren, kunnen bij LSM terecht voor een praatje of worden uitgenodigd om deel te nemen aan een activiteit. Het team zal, indien nodig, zoeken naar oplossingen om te helpen bij sociaal isolement of andere problemen.

Target audience:

We are there for all migrants, asylum seekers, refugees and undocumented migrants residing in the Netherlands. Due to the extensive experience of the extensive LSM team, the walk-in consultation hours are a helpful and multicultural environment where people from all backgrounds can come.

Dagen & tijden:

Bent u migrant en heeft u juridische of sociale problemen? Zijn de overheidsbrieven moeilijk te begrijpen? Heeft u hulp en begeleiding nodig bij uw asielprocedure, huisvesting, verzekeringen, uitkeringen of andere administratieve zaken? De Leidse Support Desk staat klaar om u te helpen! Tijdens één van onze spreekuren gaan we samen op zoek naar een oplossing.

E-mail: inloopspraakuur@leidssteunloket.

Maandag spreekuur op afspraak:

Van 12.30 tot 14.00 uur
Locatie: Oude Rijn 44B Leiden/De Bakkerij

Inloopspreekuur zonder afspraak:

Donderdag van 11.30 uur tot 15.00 uur
Locatie: Ten Katestraat 10 A 2321 AW Leiden/Speeltuin Westerkwartier.